Jagna Janicka

Absolwentka Wydziału Scenografii Teatralnej, Filmowej i Telewizyjnej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od roku 1990 projektuje scenografię i kostiumy dla teatru, filmu, opery oraz baletu.

Współpracowała z reżyserami teatralnymi Maciejem Prusem, Andrzejem Domalikiem, Barbarą Sass, Tadeuszem Bradeckim, Mariuszem Grzegorzkiem, Remigiuszem Brzykiem, Krzysztofem Jasińskim, Maciejem Sobocińskim i Mariuszem Wojciechowskim, realizując swoje projekty tak do światowej i rodzimej klasyki teatralnej, jak i do dramaturgii współczesnej na deskach Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi, Teatru Dramatycznego, Teatru Powszechnego, Teatru Narodowego i Teatru Polonia w Warszawie, Opery Śląskiej w Bytomiu, Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej, Teatru im. Juliusza Słowackiego i Teatru STU w Krakowie, Teatru Nowego w Poznaniu oraz National Theater Company of Korea w Seulu.

Zaprojektowała także wiele dekoracji i kostiumów do przedstawień Teatru Telewizji, wyreżyserowanych przez Prusa, Domalika, Sass, Leszka Wosiewicza, Andrzeja Łapickiego, Jerzego Stuhra oraz Łukasza Barczyka. Jej scenografie i kostiumy możemy podziwiać w filmach Stuhra (“Spis cudzołożnic”, 1994), Wosiewicza (“Kroniki domowe”, 1997), Grzegorzka (“Królowa Aniołów”, 1999), Krzysztofa Zanussiego (“Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową”, 2000; “Persona non grata”, 2005), Yurka Bogayewicza (“Boże skrawki”, 2001), Johna Daly (“The Aryan Couple”, 2004), Marca Jobsta (“The Man-Eating Wolves of Gysinge”, 2005), Petera Greenawaya (“Nocna straż”, 2007), Michała Rosy (“Rysa”, 2008), Jacka Koprowicza (“Mistyfikacja”, 2010) czy Agnieszki Holland (“W ciemności”, 2011). Wśród jej realizacji operowych są “Rigoletto” Giuseppe Verdiego (2007), “Don Giovanni” Wolfganga Amadeusa Mozarta (2008), widowisko baletowe “4&4” (2008) i “Eugeniusz Oniegin” Piotra Czajkowskiego (2009) – wszystkie spektakle w reżyserii Marka Weissa-Grzesińskiego w Operze Bałtyckiej w Gdańsku – oraz “La Bohème” Giacomo Pucciniego w reżyserii Macieja Prusa w teatrze Opera Nova w Bydgoszczy (2011). Otrzymała liczne nominacje do nagrody filmowej Orły (2001, 2002, 2005, 2007, 2008) oraz nagrody teatralnej Ludwik (2000, 2001, 2004). Laureatka nagrody Ludwik za najlepszą w Krakowie scenografię za spektakl “Idiota” według Fiodora Dostojewskiego w reżyserii Barbary Sass (2003), Nagrody IV Ogólnopolskiego Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” za scenografię do “Europy? Mikrodramatów” w reżyserii Tadeusza Bradeckiego (2004) oraz Nagrody Teatralnej Prezydenta Miasta Gdańska za kostiumy do “Rigoletta” Giuseppe Verdiego w reżyserii Marka Weissa-Grzesińskiego (2008). Uczestniczka prestiżowej X Międzynarodowej Wystawy Scenograficznej „Praskie Quadriennale” (2003). Członkini Polskiej Akademii Filmowej oraz Europejskiej Akademii Filmowej.



Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.

Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.